UDDANNELSENS FILOSOFI (TANKER OG GRUNDLAG FOR UDDANNELSEN):
I ethvert menneske findes en kerne af ro, forbundenhed og væren. Fra denne kerne trækker mennesket på en indre visdom og glæde, der resulterer i:
Denne kerne er naturligt til stede i det nyfødte barn, og det mest optimale for barnets udvikling er, hvis udfoldelsen understøttes i løbet af barnets liv på vejen til voksen. I løbet af voksenlivet presser kernen sig på for at udfolde sig og manifestere de opgaver, der ligger i det enkelte menneskes livsvej.
Barnets kerne kan skades betydeligt, hvis barnet i de første leveår bliver mødt på en måde, der strider imod barnets grundlæggende behov, som er tilfældet ved manglende nærvær fra de vigtige voksne i dets liv. Et sådant uligevægtigt møde mellem barn og voksen betegnes som en traumatiserende asynkron spejling.
Forbindelsen til kernen kan selvfølgelig også skades senere i livet, men her vil genetableringen lettere kunne ske.
Din kerne er naturligvis vigtig i forhold til at kunne tilbyde det enkelte barn en bevidst nærværende voksen at vende sig mod, når behovet opstår. Det skaber grundlaget for en optimal spejling af barnets tilstand og dermed lettere adgang til løsningsmulighederne.
I løbet af uddannelsen arbejdes der derfor med at skabe adgang til din kerne, og du støttes i udviklingen af din indre ro, dit nærvær og din naturlige glæde blandt andet via meditation.
I det pædagogisk psykologiske førstehjælpsarbejde er det vigtig at kende de mekanismer, der giver mulighed for et succesfuldt, nærværende møde mellem mennesker for at kunne udføre følelsesmæssig førstehjælp i hverdagens situationer, her og nu.
Uddannelsen bygger således på en helhedsorienteret tankegang, der understøtter mulighederne for forandring og løsninger.
Filosofi og grundlag for Pædagogisk Psykologisk Førstehjælp
IbisCentret - Livet i Centrum.
Balance imellem det psykiske velvære og det fysiske velvære. NLP psykoterapi, Sandplay, Supervision, Undervisning m.m.
Møllemosen 133, 2760 Måløv, Tlf: 2448 9794